Vanliga frågor och svar 

Här har vi samlat vanliga frågor och svar som vi får in.

Om du inte hittar det du söker så kontakta oss via vår mail info@hkss.se och skicka in din fråga till oss.

 

Frågor ang tävlingar

Vi åker nu iväg på vår första tävling någonsin, hur fungerar tävlingar och vad behöver man veta?

Vi har samlat lite information gällande tävlingar här.

Hur gör man för att anmäla sig till någon tävling?

Vi skickar ut inbjudan till alla tävlingar som vi åker till med klubben via e-mail, samt på vår Facebook sida. Ni skickar då in er anmälan via vår hemsida, det finns alltid en länk i inbjudan till där du gör din anmälan.

Hur gör man för att anmäla sig till en tävling som klubben valt att inte delta i?

Är det så att ni vill åka till en tävling, som klubben ej valt att åka till, så går även det bra. Kontakta oss via mail så hjälper vi er självklart med anmälan.

Kommer det ut någon information när man anmält sig till en tävling?

Vi skickar alltid ut ett PM till alla anmälda inför alla tävlingar, där vi bland annat skriver tid som vi ska samlas samt annan viktigt information som ni bör veta.

Jag har bytt klubb till HKSS, hur gör jag för att ändra min klubbtillhörighet?

För att byta klubbtillhörighet till HKSS behöver man göra ett föreningsbyte till Svenska Simförbundet. Mer information finns här.

Jag har blivit sjuk och kan ej delta på en tävling som jag anmält mig till, behöver jag meddela er om detta?

Ja, ni måste alltid meddela detta i god tid, så att våra ansvariga tränare kan avanmäla er på plats. Skicka ett mail eller ring till tränaren på plats!

 

Frågor ang fakturor

Hur sker faktureringen i HKSS? 

HKSS har löpande fakturering som skickas ut via e-mail, vilket innebär att fakturor skickas ut direkt ni t ex deltagit i en tävling, köpt klubbkläder/mössor och i början av varje termin för terminsavgift. Tiden för fakturautskicken kan variera.

Jag har inte fått min faktura, vad ska jag göra?

Kontrollera att din e-post inte har blockerat utskicken från vårt faktureringsprogram. Vissa kan få utskicken i sin skräppost. Ligger ingen faktura där, kontakta oss via mail, så undersöker vi vad som gått fel.

Kan jag få fakturorna skickade via brev?

Det går bra att vi skickar fakturorna via brev, men då bör ni kontakta oss och meddela att ni vill ha det så. Det tillkommer en portoavgift på 25:- per skickad faktura.

 

Frågor ang klubbkläder

Jag vill beställa klubbkläder, hur går jag tillväga?

Vanligtvis beställer vi klubbkläder under höstterminen, då skickas det ut information gällande detta till er via e-mail, Facebook och till viss del SMS. Där får ni information om årets utbud av kläder samt priser och tillval, samt information om hur ni går tillväga för att skicka in er beställning.

Vanligtvis går det alltid att beställa klubbryggor och simmössor under hela säsongen när som helst, kontakta bara oss via mail för beställning.

Kan man prova kläderna först innan beställning?

I de flesta fallen så får man inte prova kläderna innan beställning. Men om vi vet att kläderna har annorlunda storlekar, så beställer vi provstegar och anordnar träffar där ni kan prova storlekar innan beställning. Ni får information om detta om så är fallet.

Mitt företag vill gå in som sponsor och få vår logga på era klubbkläder, hur går vi tillväga?

Alla sponsorfrågor bör gå till Tommy Eriksson, ni kan kontakta honom här.

 

Frågor ang att börja simma med HKSS

Jag vill börja simma i HKSS, hur ska jag gå tillväga?

Om ni vill börja simma i HKSS vill vi att ni skickar in en instresseanmälan till oss, detta kan ni göra här. När er anmälan nått oss, så kontaktar vi er med mer information och tid för ert första träningspass.

Jag vill prova på simning, går det bra att prova på simningen först innan jag går med i er klubb?

Självklart går det bra att ni provsimmar först innan ni bestämmer er för börja med oss. Skicka ett mail till oss, så ger vi er mer information om när ni kan komma och simma med oss.

Kan jag börja simma med HKSS även mitt i en termin?

Man kan börja simma med oss när som helst, även mitt i en termin, i mån plats. Skicka in en anmälan som vanligt, så hjälper vi er vidare. Börjar man senare än de övriga får man självklart även en reducerad terminsavgift.

 

Övriga frågor

Jag har bytt klubb till HKSS, hur gör jag för att ändra min klubbtillhörighet?

För att byta klubbtillhörighet till HKSS behöver man göra ett föreningsbyte till Svenska Simförbundet. Mer information finns här.

Har ni vuxensim/simskola?

Ja, vi har även vuxensim/mastergrupp. Tyvärr har vi ingen simskola i dagsläget, men vi har en nybörjargrupp. Mer information om våra grupper kan ni se här. 

Varför måste jag ange mitt personnummer i intresseanmälan?

Vi behöver ert personnummer för att kunna få LOK-stöd till vår förening. LOK-stödet är ett ekonomiskt bidrag som delas ut till ideella föreningar.

Vi har fler medlemmar i familjen som vill nås av informationen ni skickar ut via e-mail och SMS, hur ska vi göra då?

All vår information som går ut via e-mail och SMS skickas till den e-postadressen samt telefonnumret som ni angett i er intresseanmälan. Är det så att ni är fler som vill nås av all information från oss går det bra, skicka bara ett mail med vilka namn, e-postadresser samt telefonnummer som ni vill att vi ska lägga till på medlemmen.

Vi får inga mail från HKSS, vad kan man göra ang detta?

Det kan vara så att er e-mail spärrat HKSS mail, och att mail därför hamnar i skräpposten. Vi har gjort en guide där man kan se hur man löser detta, för att se guiden tryck här.

Vi är sjuk/bortrest och kan ej delta på nästa träning, måste vi kontakta er för frånvaroanmälan?

Våra tränare vill gärna veta om det är så att ni ej kan delta på en träning av någon anledning, så skicka gärna ett sms eller ring till ansvarig tränare. För att se vilken tränare som ansvarar för just det passet, samt få kontaktuppgifter tryck här. 

Vi har flera barn som vill börja simma hos er, måste vi betala medlemsavgift till varje enskilt barn?

Nej, när man är flera från samma familj som simmar med oss, så behöver man bara betala en familjeavgift på 300:- per säsong.